07.07.2009
Vizualizari 3355
Soluţii de optimizare a raportării in afaceri
Proiectul Reforma Cadrului de Reglementare a Activităţii de Întreprinzător şi a Administrării fiscale în Moldova, în perioada februarie-martie, 2009, a desfăşurat un sondaj de opinie cu 1200 contabili din regiunile Cahul, Chişinău, Orhei şi Bălţi. Studiul a fost efectuat cu scopul de a afla părerea contabililor despre procesul de raportare şi de a estima timpul total necesar activităţii de raportare.
De asemenea, s-au aflat informaţii privind numărul rapoartelor prezentate la toate instituţiile, frecvenţa vizitelor la Biroul Naţional de Statistică (BNS), Inspectoratul Fiscal de Stat (IFS) şi Casa Teritorială de Asigurări Sociale (CTAS); rapoartele considerate de contabili ineficiente etc. Studiul a relevat şi cîteva soluţii pe care contabilii le consideră oportune pentru a reduce povara raportării. Printre acestea sunt: raportarea electronică, prin fax, prin poştă, automatizarea programelor contabile şi prezentarea rapoartelor înainte de data limită. Rezultatele acestui studiu au fost prezentate miercuri, 20 mai, în cadrul unei mese rotunde, găzduite de Camera de Comerţ şi Industrie din Bălţi.
Evenimentul a adunat reprezentanţi ai agenţiilor guvernamentale (IFS, BNS, CNAS) din Bălţi, Sîngerei, Făleşti şi Glodeni, precum şi reprezentanţi ai mediului de afaceri, în special contabili, din aceste regiuni. În cadrul evenimentului, participanţii au discutat rezultatele studiului şi au expus viziunea lor referitor la oportunităţile de îmbunătăţire a procesului de raportare propuse de autorii studiului.
Mihai Bologan, expert al proiectului USAID|BIZTAR, a menţionat în timpul prezentării că un contabil, deserveşte, în mediu, mai mult de două companii, dacă este din Chişinău sau Bălţi, iar majoritatea celorlalţi deservesc o singură companie. De asemenea, rezultatele studiului arată că un contabil pierde anual o lună de muncă doar pentru raportare în timpul anului şi peste 80% din rapoarte se completează manual. Una dintre concluziile importante ale studiului este că prezentarea rapoartelor constituie 40% din povara de raportare.
Oleg Grigoroi, expert USAID|BIZTAR a menţionat că proiectul USAID|BIZTAR a identificat soluţii, care ar reduce semnificativ povara de raportare: Automatizare, E-raportare, Rapiditate (AER). Experţii proiectului consideră că aceste soluţii sunt viabile, deoarece Automatizarea va reduce timpul pentru colectarea datelor şi completarea raportului , îmbunătăţind calitatea informaţiei; E-raportarea va elimina timpul şi cheltuielile pentru deplasarea spre oficiul de depunere a raportului, iar Rapiditatea va reduce timpul petrecut în rînd şi în birou.
Conform studiului, 40% din contabili au menţionat că 36 rapoarte, printre care rapoartele 5-C, TAT07 şi 1-comerţ, sunt ineficiente, deoarece sunt dificile, prezintă dublări de date şi sunt frecvente. Majoritatea respondenţilor (83%) consideră că rapoartele privind taxele locale trebuie consolidate într-unul singur.
Referitor la îmbunătăţirea procesului de raportare, contabilii consideră că ghişeul unic de primire a rapoartelor şi schimbul de date dintre autorităţi sunt cele mai bune soluţii.
Referindu-se la soluţiile propuse pentru eficientizarea raportării, participanţii la masa rotundă de la Bălţi au avut păreri diferite. Tatiana Neghina, şefa IFS Bălţi, a menţionat că Inspectoratul Fiscal din Bălţi este deschis spre a introduce principiul Ghişeului Unic în raportare. Astfel, agenţii economici ar putea să prezinte rapoartele pentru CNAS, BNS şi IFS într-un singur loc, economisind astfel timp şi bani. Valeriu Muduc, şeful IFS Sîngerei nu consideră automatizarea o soluţie, întrucât marea majoritate a contabililor din regiunile rurale nu ştiu să folosească calculatorul şi vor prefera să completeze rapoartele manual.
El consideră de asemenea că vizitele dese la inspectoratele fiscale nu trebuie să fie o povară, întrucât în aşa fel, contabilii se informează.
Eleonora Balan, şef al Direcţiei generale evidenţa contribuabililor, CNAS, consideră că e-raportarea este o soluţie foarte bună, întrucât CNAS încurajează agenţii economici să prezinte rapoartele în format electronic şi această practică reduce semnificativ timpul în procesul raportării. Studiul USAID|BIZTAR a arătat că peste 50% din contabilii intervievaţi au conexiune la Internet, iar cel puţin 80% au aparate de fax, de asemenea două treimi din ei folosesc programe contabile, ceea ce le-ar permite să utilizeze mai intens posibilităţile noi de raportare, aşa cum sunt e-declaraţiile la IFS sau raportarea prin fax la BNS.
Contabilii prezenţi la eveniment au menţionat că ei salută iniţiativele de simplificare a procesului de raportare în afaceri şi au menţionat că este nevoie ca instituţiile publice să informeze periodic agenţii economici din regiuni despre necesitatea şi finalitatea anumitor rapoarte, precum şi despre schimbările care intervin în procesul raportării.
Discuţii privind raportarea în afaceri cu participarea antreprenorilor, reprezentanţilor agenţiilor guvernamentale centrale şi din teritoriu, vor avea loc şi în oraşele Orhei, Cahul, Edineţ şi Chişinău. Prezentările fac parte din obiectivul proiectului USAID | BIZTAR de a sensibiliza opinia antreprenorilor privind necesitatea de a îmbunătăţi procesul de raportare şi de a reduce timpul necesar acestei activităţi.


 
 
Noutăţi 563 din 563 
 
 

Ajutor online

Operatorii „Skype” vă răspund la orice întrebare privind serviciile electronice fiscale, de la ora 8ºº pînă la 17ºº de luni – vineri.

ATENȚIE!
Consultarea se efectuează doar prin mesagerie scrisă.

Operator 1 Operator 2 Operator 3 Operator 4 Operator 5 Operator 6